hur fotade jag nattbilderna?

minns ni när jag för första gången fotade stjärnhimmel och nattbilderna? här är iaf den första bilden jag tog, med världens största stämpel och allt... I vilket fall så rullade de in lite komentarer då och då om hur jag tog dom och om jag kunde göra ett inlägg om det så det är vad jag tänker göra nu.

***


***

utrustning du behöver är en (system)kamera där du kan ställa in slutartiden. Sen så är det väldigt stor fördel om du har ett stativ också då det är väldigt nästintill omöjligt att hålla kameran still upp till en halv minut. Och du vill vara helt säker på att kameran inte ska röra sig någonting när du trycker in avtryckaren så kan du använda dig utan av en fjärrkontroll om du har det.

***


***

Nu till hur jag tog fotorna och va ja använde mig utav för utrusting;
Nikon D90
Tamron 28-75mm f/2.8
Stativ
VANTAR!!!

sedan är det bara att testa sig fram med inställningar osv, du bör minst ha bläddrat så att slutartiden är på 10 sekunder. Alltså måste du ha ha inställningen M. Jag har haft bländarvärdet på 6 och uppåt för att sedan testat mig fram med slutar tiden, det är också mycket enklare om du ställer in fokusen själv, jag har gjort så att jag först riktat kameran mot en lampa en bit bort som jag ställt in fokusen efter. För att få en blåare effekt i bilden och kanske till och med träd osv kan du höja ISO'n. Inget jag själv har testat dock men vad jag sett hos andra har de fått en blåare effekt, sen finns de ju nått som heter photoshop också!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0